تخفیف چیست؟!
تخفیف ها
همه ی ما معمولا خرید کردن آن هم از نوع تخفیف دارش را دوست داریم. وقتی مبلغی از کالا یا خدماتی که می خواهیم آن را بخریم را نمی پرازیم یا به اصطلاح با تخفیف خرید می کنیم، احساس خوبی پیدا می کنیم و از خرید خود رضایت بیشتری داریم. سپس می توانیم مبلغی از آن را پس انداز کنیم یا به خرید های ضروری دیگر هم اختصاص دهیم.
تخفیف
تخفیف (Discount) عبارتی عامیانه است که میان مردم در زمان داد و ستد استفاده میشود. تخفیف به معنی کاهش مبلغ پرداختی بابت خرید کالا یا خدمات است که مورد توافق فروشنده و خریدار صورت گرفته که خریدار مبلغ کمتری نسبت به قیمت اولیه کالا میپردازد.
به بیان بهتر متخصصان و کارشناسان اقتصاد تخفیف را اینگونه معنی میکنند که خریدار بتواند با فروشنده به توافق رسیده و قسمتی از بهای کالا را نپردازد. درواقع تخفیف نوعی صرفه جویی در هزینه ها است.
معمولا در ایران نیز به دلیل رقابت بین تجارت ها و محصولات مختلف شاهد تخفیف های خوبی هستیم. گاهی تخفیف به مناسب های خاص داده می شود مانند شب یلدا، ماه رمضان، سال نو، اعیاد مذهبی و … گاهی هم برخی فروشندگان برای جذب مشتری و ایجاد تمایز محصولات خودشان را با درصدی تخفیف عرضه می کنند تا فروش بیشتری داشته باشند.
تخفیف و ایجاد کسب و کارهای نوین
اصولا با به وجود آمدن نیازهای جدید و گسترش استفاده از فناوری های نو، کسب و کارهای نو نیز شکل میگیرند. درواقع کسب و کارها بسیار وابسته به نیازهای انسان هستند. متخصصان کسب و کار و صاحبان مشاغل موفق، همگی بر این باورند که سرمایهگذاری زمانی به موفقیت میرسد که هدف آن تامین یک یا چند نیاز باشد.
در حال حاضر کسب و کارها نیز به سمت در نظر گرفتن نیاز جدید یعنی تخفیف برای مشتریانشان رفتهاند در نتیجه شرکت ها یا وبسایت هایی تاسیس شده اند که روی تخفیف گروهی یا ارائه کد تخفیف و کوپن تخفیف مانند سایت تخفیف هات فعالیت میکنند.
انواع تخفیف
تخفیفات تجاری
معمولا موسسات تجاری برای بالا بردن میزان فروش ، در زمانهای مختلف ، تخفیفاتی برای مشتریان خود در نظر می گیرند .
برای مثال ، اعلام می کنند ، کلیه خریدهایی که در زمستان و به مناسبت شب یلدا انجام می شود، مشمول 15% تخفیف می گردد . یا اینکه تخفیفاتی در مورد قیمت های اعلام شده در کاتالوگ های خود و یا خریدهایی که بیش از حد معینی باشد ، در نظر می گیرند . مثلا یک کتاب فروشی اعلام می دارد ، هر فردی که بیش از دو جلد کتاب خریداری نماید ، مشمول 30% تخفیف خواهد شد.
تخفیفات بر اساس توافق طرفین
گاهی خریدار و فروشنده بر سر قیمتی با یکدیگر توافق می کنند به عبارت عامیانه بر سر تعیین قیمت با هم چانه می زنند ، تا به توافق نهایی برسند . این نوع تخفیفات نیز در دفاتر ثبت نمی گردند بلکه به آن چانه زنی در معاملات کوچک یا بزرگ می گویند.
تخفیفات به دلیل عیب و نقص کالا
گاهی خریدار پس از دریافت کالای خریداری شده ، متوجه عیب یا نقصی در آن می شود و یا در می یابد که با نمونه سفارش داده شده ، مطابقت ندارد . در این صورت یا کالا را به موسسه فروشنده آن برگشت می دهد و یا به جای این کار ، از همان کالا استفاده می کند و در عوض تخفیفی دریافت می دارد .
تخفیفات فروش نقدی
در موسسات تجاری همواره قسمتی از خرید و فروش به صورت نسیه انجام می پذیرد . معمولا در فروش نسیه ، فروشندگان کالا مدتی را برای دریافت طلب ناشی از فروش کالا به طور نسیه برای مشتریان خود تعیین می نمایند ، که به آن شرط فروش می گویند.
ممکن است که فروشندگان کالا برای تشویق مشتریان خود به پرداخت زودتر از موعد و پیش گیری از عدم پرداخت به موقع وجه ، تخفیفاتی در نظر بگیرند . به عنوان مثال شرط نمایند که اگر خریدار به جای سی روز ، در ظرف مدت ده روز بدهی خود را بپردازد ، مشمول 2% تخفیف خواهد شد .
انواع تخفیف در بازاریابی
بازاریابی یکی از بهترین روشهای دنیا برای فروش بیشتر محصولات است. بازاریابها به ازای خرید مشتریان میتوانند از صاحبان شرکتها و کارخانهها سود دریافت کنند و در درآمد حاصل از فروش مشارکت داشته باشند. با بازاریابی نام یک برند و محصولات آن از دایرۀ محدود خود خارج میشود و تعداد بیشتری از مردم با آن آشنا میشوند. بازاریابی همواره به دنبال روشهای جدید برای معرفی و فروش بیشتر است.
همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از روشهایی که مشتریان به آن بسیار علاقهمند هستند تا خرید دلچسبی را تجربه کنند، تخفیف است. با ارائۀ انواع تخفیفهای هوشمند و از پیش تعیینشده که برای آن برنامهریزی انجامشده است مشتریان بدون اینکه لازم باشد باید برای کاهش قیمت محصول با فروشنده چانه بزنند میتوانند به ازای هر خرید خود از تخفیفها استفاده کنند و محصول موردنظر را با قیمتی کمتر از قیمت ارائه شده خریداری نمایند.
با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص است که تخفیف گذاری انواع مختلفی دارد. فروش و بازاریابی باهم رابطۀ مستقیمی دارند و تخفیف نیز با فروش مرتبط است. در این قسمت انواع تخفیف در بازاریابی را بررسی میکنیم. اگر شما هم صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید استراتژی دقیقی که مناسب کسبوکار شما است را انتخاب کنید.
تخفیف درصدی تمام محصولات
یکی از معروفترین روشهایی که ظاهراً نوستالژیکترین روش ارائۀ تخفیف است، تخفیف درصدی محصولات یک فروشگاه است. حتماً تا بهحال سری به فروشگاههای همواره تخفیف زدهاید و قیمتهایی که خط زده شده و قیمت جدید همراه با درصد تخفیف اعمال شده را مشاهده کردهاید. با این روش مشتریان با مشاهده انواع تخفیفهای ارائه شده از خرید خود رضایت بیشتری خواهند داشت.
در این روش از تخفیف باید توجه لازم وجود داشته باشد که درصد کلی ارائه شده روی تمام محصولات موجب ضرر نشود. از دیگر نکات قابلتوجه در این روش این است که فروشنده باید توجه کند که این روش برای مشتری جذابیت داشته باشد.
برای اینکه در این روش بتوان فروش خوبی را تجربه کرد باید به چند نکته توجه داشت:
- مدتزمان ارائۀ تخفیف خیلی طولانی نباشد.
- بازۀ زمانی ارائۀ تخفیف مشخصشده باشد.
- تخفیف در بازاریابی در این روش باید با تبلیغات خوبی همراه باشد.
- مشتریان احتمالی و قدیمی را از تخفیفهای ارائهشدۀ خود، آگاه کنید.
انواع تخفیف مبلغی یا نقدی محصولات
در این روش از تخفیف در بازاریابی درصد کلی برای تمام ارائۀ تخفیف مشخص نمیشود و از مبلغ یک محصول یا تمام محصولات خریداریشده هزینهای بهعنوان تخفیف کسر میشود. در این روش نیازی به محاسبۀ درصدهای ارائه شده وجود ندارد.
انواع تخفیف در هزینه ارسال محصولات یا ارسال رایگان
کسبوکارهای آنلاین و فروشگاههای اینترنتی همواره با موضوع ارسال محصولات روبرو هستند. هزینۀ ارسال محصولات همیشه برای خریداران یکی از چالشهایی است که ممکن است بسیاری از خریداران را از خرید اینترنتی منصرف کند.
یکی از بهترین روشهای تخفیف برای مشتریان فروشگاههای اینترنتی این است که در برخی از زمانها تخفیف خود را بهصورت ارسال رایگان محصولات ارائه کنند تا مشتریان برای خرید وسوسه شوند.
معمولاً کاربرانی که خرید اینترنتی زیاد انجام میدهند، همیشه به دنبال روشهایی هستند که هزینۀ ارسال کمتری را بپردازند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع صبر میکنند تا فهرستی از اجناس موردنیاز خود تهیهکرده و پس از آن ثبت سفارش انجام دهند یا به دنبال فروشگاههای اینترنتی هستند که از تخفیفهایی در ارسال خود استفاده کرده باشند.
فروشگاهها به روشهای مختلفی میتوانند از انواع تخفیف در ارسال محصولات برای مشتریان استفاده کنند:
- ارائۀ تخفیف و ارسال رایگان برای خریدهای بیشتر از یک مبلغ مشخص
- ارائۀ تخفیف و ارسال رایگان در بازههای زمانی محدود
- انتخاب پیک باربری با حداقل هزینه و هزینۀ کم و مقرون بهصرفه بودن هزینۀ ارسال
- اگر دارندگان فروشگاههای آنلاین و اینترنتی شرکتهای حملونقل کالا را با دقت زیادی انتخاب کنند و هزینۀ ارسال محصولات را در چند شرکت مقایسه کنند، میتوانند بهترین شرکت ارائهدهنده خدمات را انتخاب کنند.
شما در پلتفرم یولایکت میتوانید خدمات پستی را مقایسه کنید و بهترین روش ارسال را انتخاب کنید.
تخفیف ها در یولایکت
با ساخت حساب در سایت یولایکت و نصب اپلیکیشن آن می توانید از تخفیف ها با خبر شوید .
انواع تخفیف در بازۀ زمانی محدود
یکی از انواع تخفیفهایی که افراد زیادی هم از آن استقبال میکنند، تخفیف در بازههای زمانی مشخص است که به مناسبتهای مختلف بازۀ زمانی آن تعیین شده و اجرا میشود. طبق آمار و نتایج مشخص شده است که تخفیفها اگر در بازۀ زمانی مشخص و محدودی ارائه شوند میتوانند نتایج بهتری داشته باشند.
یکی از مهمترین مزیتهای استفاده از انواع تخفیف این است که مشتریان ترغیب میشوند در پنل های ثبتنام و یا عضویت فروشگاههای آنلاین شرکت کرده و برای آگاهی از تخفیفها اطلاعات خود را وارد کنند.
برای استفاده از این روش تخفیف در بازاریابی میتوان از بازاریابی پیامکی و بازاریابی ایمیلی نیز استفاده کرد تا نتایج بهتری کسب شود. در این روش از استفاده از تخفیفهای نقدی، تخفیفهای درصدی و ارسال رایگان نیز مرسوم است.